글
매일매일 선문답(2014년 3월3일)
Bicycle
A Zen Teacher saw five of his students return from the market, riding their bicycles.
한선사가 그의 5명의 제자들이 시장에서 자전거를 타고 돌아오는 것을 보았다.
When they had dismounted, the teacher asked the students,
그들이 내리자 스승이 물었다.
“Why are you riding your bicycles?”
"왜 자전거를 타고 있느냐?"
The first student replied, “The bicycle is carrying this sack of potatoes. I am glad that I do not have to
carry them on my back!”
첫번째 학생이 대답했다. "자전거로 이 감자를 운반하려구요. 제 등에 그것을 짊어지지 않아서 기뻐요!"
The teacher praised the student, saying, “You are a smart boy. When you grow old, you will not walk hunched
over, as I do.”
스승은 제자를 칭찬하며 말했다. "참 똑똑하구나. 나중에 늙으면 나처럼 등을 구부리고 걷지는 않겠구나."
The second student replied, “I love to watch the trees and fields pass by as I roll down the path.”
두번째 학생이 대답했다. "저는 길따라 올때 나무와 들판을 보는 것을 좋아합니다.(그래서 자전거를 탔습니다.)"
The teacher commended the student, “Your eyes are open and you see the world.”
스승이 제자를 칭찬하며 말하였다. "너의 눈은 열려있고 세상을 보는구나."
The third student replied, “When I ride my bicycle, I am content to chant, nam myoho renge kyo.”
세번째 제자가 대답했다. "자전거를 탈때, 저는 염불을 마음껏 합니다. namo myoho renge kyo.(나무 묘법연화경)"
The teacher gave praise to the third student, “Your mind will roll with the ease of a newly trued wheel.”
스승이 세번째 제자를 칭찬했다. "너의 마음은 새롭게 진실된 바퀴의 넉넉함과 함께 굴러가겠구나."
The fourth student answered, “Riding my bicycle, I live in harmony with all beings.”
네번째 제자가 대답했다. "자전거를 타면, 모든 존재와 조화속에 삽니다."
The teacher was pleased and said, “You are riding on the golden path of non-harming.”
스승이 기뻐하며 말했다. "너는 해침없음의 금색 길위에서 자전거를 타고 있구나."
The fifth student replied, “I ride my bicycle to ride my bicycle.”
다섯번째 제자가 대답했다. "저는 자전거를 타기위해 자전거를 탑니다."
The teacher went and sat at the feet of the fifth student, and said, “I am your disciple.”
스승이 가서 다섯번째 제자의 발에 앉아서 말했다. "내가 너의 스승이다."
dismount : 내리다
hunch : 구부리다
commend : 칭찬하다
'불교와마음공부 > 매일매일 선(Zen)' 카테고리의 다른 글
매일매일 선문답(2014년 3월 5일) (0) | 2014.03.05 |
---|---|
매일매일 선문답(2014년 3월4일) (0) | 2014.03.04 |
매일매일 선문답(2014년 3월2일) (0) | 2014.03.02 |
매일매일 선문답(2014년 3월 1일) (0) | 2014.03.01 |
매일매일 선문답(2014년 2월 28일) (0) | 2014.02.28 |