콘테스트



The Contest


One summer day, the venerable old Zhaozhou proposed a little contest of Zen combat with his attending disciple, Wenyuan, to see who could identify himself with the lowest thing in the scale of human values.
Zhaozhou began: “I am a donkey.”
Wenyuan: “I am a donkey’s buttocks.”
Zhaozhou: “I am a donkey’s dung.”
Wenyuan: “I am a worm in the dung.”
Zhaozhou, unable to think of a response, asked, “What are you doing there?”
Wenyuan replied: “I am spending my summer vacation.”
Zhaozhou laughingly conceded defeat.
--------------------------
콘테스트


어느 여름날, 노선사인 Zhaozhou가 그의 제자 Wenyuan에게 선문답을 제안했다. 
즉,누가 가장 낮은 인성이 있는지 알아보기 위해서였다.
Zhazhou : "나는 당나귀다."
Wenyuan :  "저는 당나귀 엉덩이입니다."
Zhazhou : "나는 당나귀 똥이다."
Wenyuan : "저는 똥속의 벌레입니다."
Zhauzhou는 대답을 생각할 수 없어서 물었다. 
"뭐하는 것이냐?"
Wenyuan이 대답했다. "저는 저의 여름휴가를 즐기고 있는 중입니다."
Zhazhou는 패배를 시인하며 웃었다.

'불교와마음공부 > 매일매일 선(Zen)' 카테고리의 다른 글

잘가라 발우여  (0) 2022.02.06
극락영생  (0) 2022.02.03
무거운 마음  (0) 2022.01.29
세상에서 가장 가치있는 것  (0) 2022.01.27
2021년 01월21일  (0) 2022.01.21


설정

트랙백

댓글